• 1400-03-17 15:50
  • کد محتوا:6442
برای اداره شهر به دنبال افزایش اعتماد و سطح مشارکت مردم هستیم

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ما به دنبال نظرخواهی از همه مردم شهر برای اداره شهر بوده و هستیم، چراکه معتقدیم مردم اگر نظر بدهند و بدانند که پروژه ها با نظر خود آنها انجام می شود اعتماد و مشارکت در سطح شهر افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، فتح الله معین در برنامه تلویزیونی اینجا اصفهان، در خصوص تأثیر پروژه های احداث شده و یا در حال احداث بر روی زندگی مردم، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که مردم به طور مکرر هرساله با آن مواجه هستند، آلودگی هوا و استمرار آن در سال های مختلف است، همه مردم به خاطر دارند ما در زمستان روزهای متوالی می شود که به دلیل آلودگی هوا امکان فعالیت های کامل را نداریم، متأسفانه در این سال ها با قطع جریان آب زاینده رود و مشکلات ناشی از آن ما حتی در روزهای ماه خرداد هم روزهایی داشتیم که از نظر آلودگی هوا برای افراد خاص زیان آور بود. از این رو به نظر می رسد که اولین اقدامی که ضرورت دارد در شهر اصفهان انجام شود مبارزه با آلودگی هوا و ایجاد شرایط مناسب زیست محیطی است.

وی افزود: این تابلوی اول و هدف کلان ما در برنامه ریزی 10ساله شد که پنج ساله اولش را انجام دادیم. در این برنامه همه اقداماتی که می‌توانستیم در جهت کاهش آلودگی از آن استفاده کنیم در اولویت ویژه قرار دادیم. عمده ترین اتفاقات رخ داده اتمام خط یک مترو بود که در حدود 15 تا 20 درصد آن با شروع کار شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوران مانده بود که به سرعت انجام و مورد بهره برداری قرار گرفت.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز در دستور کار قرار گرفت. تغییر در خطوط اتوبوسرانی و افزایش خطوط BRT، خطوط جدید با استفاده از اتوبان ها و بزرگراه های شهر اصفهان برایش تعریف کردیم که به سرعت بتواند مسافرین را به مقصد برساند و استفاده از خودرو شخصی کاهش یابد، همچنین خط دو مترو را به سرعت فعال و عملیاتی کردیم. معین اضافه کرد: برای خط دو قطار شهری در این دوره بیش از یک هزار و 300 میلیارد هزینه صرف شده که از دو جهت فعال است، فکر می کنم یکی از فعال ترین و پرسرعت ترین کارهای اجرایی در خطوط مترو باشد. اصفهان به دلیل موقعیت جغرافیایی همواره در مسیر عبور کامیون ها و ناوگان های حمل ونقل مسافر بار از جنوب به سمت مرکز یا از شرق به غرب بود که همواره این کامیون‌ها از مرکز شهر عبور می کردند، آلودگی و ترافیک زیادی را تحمیل می کردند آخرین بازمانده آنها وضعیتی بود که ما در مناطق 14 و 15 برای مثال در سه راه نقشینه داشتیم دچار مشکل بودیم برای همین اجرای پروژه هایی مثل فرزانگان و ...از نظر بهره مندی مردم تا کنون، یکی از پر فایده ترین پروژه ها برای مردم بود و از سوی دیگر خدمت رسانی به یک منطقه کمتر برخوردار انجام و مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. وی به فعالیت دیگر مدیریت شهری در مناطق کمتر برخوردار شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: رینگ حفاظتی کار بزرگ دیگر این دوره از مدیریت شهری بود که دو مجموعه پل های آفتاب و شهید سلیمانی به اتمام رسید و امیدواریم این پروژه به سرعت افتتاح شود، تاکنون در حدود 310 میلیارد تومان در آنجا هزینه شده که 100 میلیارد تومان جاده سازی بوده است، تصور می کنم این پروژه یعنی رینگ چهارم یکی از اساسی ترین پروژه های شهر اصفهان برای ایجاد امکانات مناسب برای شهر باشد.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ما تمام زیرگذرها، روگذرها و پل ها که حس می کردیم گره ترافیکی دارد به سرعت انجام دادیم، تعریض پل شهید ستاری در منطقه پارک صفه تعریضو سه بانده شد، تقاطع روح الامین و شهید کشوری، تعریض پل زندان یا اندیشه که اتوبوس های ب آر تی روی آن دور می زدند، همگی در زیرمجموعه این هدف کلان که کاهش آلودگی را شامل شود اجرایی کردیم.

معین به خط دو مترو اصفهان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو دستگاه TBM از دو سوی مسیر یعنی غرب و شرق شهر اصفهان در حال فعالیت هستند و حرکت نیز به صورت باز در حال انجام است. برای خط یک تمام ایستگاه‌ها به صورت بسته اجرایی شدند و به همین دلیل ما 17 سال مشکل ترافیکی داشتیم و در منطقه مرکزی شهر(دروازدولت) دچار مشکل شدیم، اما در خط دو مترو به نحوی عمل کردیم که به هیچ وجه بستن خیابان و تغییر مسیر را نداشته باشیم. شما در خط دوم که 24 کیلومتر است شاهد هستید همه مسیرها باز است و به راحتی تردد انجام می شود، کار مترو، کار مظلومانه ای است، آمار را ببینید، مثلا چیزی در حدود مسیر اصفهان تا تبریز اگر بونکر سیمان را پشت سر هم بگذاریم برای خط دو سیمان مصرف می شود، این میزان کار هیچوقت دیده نمی‌شود در حالی که کار بسیار عظیمی است. مردم اصفهان در استفاده از خط یک مترو بخشی از این عظمت را دیدند. خوشبختانه همه به دست فرزندان این مرز و بوم بوده، اکثر پرسنل از یک کارگر ساده، طراح مهندس و ... از نیروهای فنی شهرداری اصفهان بودند، کار بسیار عظیمی است.

وی اضافه کرد: در خط دو مترو پیش از اینکه ما دچار مشکلات میراثی و ... شویم و پرونده‌هایی مثل پرونده مترو زیر خیابان چهارباغ مفتوح شود با جلسات متعدد با سازمان میراث فرهنگی مسائل فنی را بررسی و بعد وارد کار شدیم. ما برای خط یک مترو در دوره شورای پنجم پذیرفتیم که ناظر مقیم از سازمان میراث فر هنگی در تمام مراحل ساخت حاضر باشد. یعنی مثل یکی از ناظرهای پروژه که می آمدند و در محل پروژه ها حاضر می شدند ناظرین میراث فرهنگی هم می آمدند. برای خط دو با یونسکو نیز جلساتی برگزار شد و نهایتا مسیری که خط دو در حال حاضر در حال عملیاتی شدن است مورد تایید سازمان‌های میراثی است و حتی اعلام کردیم که میراث فرهنگی روی خط دو مدام پایش داشته باشد چراکه میراث فرهنگی و جهانی اصفهان برای مدیریت شهری بسیار با اهمیت بوده و هست.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: فعالیتی که در خط دو مترو اصفهان انجام شد این بود که پیشاپیش تمام ایستگاه ها را تملک کردیم و قبل از اینکه تونل ها را به ایستگاه برسانیم کار ایستگاه تمام می شود، چرا به این نتیجه رسیدیم به این دلیل که در خط یک بخشی از تونل را در اجرای ایستگاه مجبور می شدیم خراب کنیم، اما در خط دو مترو دیگر چنین مشکلی را نداشتیم.

معین در خصوص واگن‌های مترو و سرفاصله زمانی خطوط مترو گفت: متاسفانه دو موضوع تحریم و کرونا ما در زمینه حمل و نقل همگانی دچار چالش کرده است. ورود واگن‌های خریداری شده از کشورها با مشکل مواجه شد و از سوی دیگر ورود کرونا موجب کاهش 40 تا 60 درصدی مسافران حمل و نقل عمومی اصفهان شد. وی در خصوص بودجه شهرداری اصفهان اظهار کرد: هر میزانی که بودجه سالیانی مصوب شود بر اساس همان میزان پروژه تعریف می کنیم، سال 91 بودجه مصوب شهردرای اصفهان 579 میلیارد تومان بود، امسال که 1400 است بدون محاسبه سازمان های تابعه شهرداری بودجه هفت هزار و 819 میلیارد تومان است. این بودجه نشان می دهد که مردم در ساخت و اداره شهر مشارکت مطلوبی داشتند، شهرداری بودجه دولتی ندارد و فقط بخش کوچکی از مترو و اتوبوسرانی شامل کمک دولت می‌شوند و مابقی پروژه های بزرگ و اساسی که در شهر اصفهان اجرایی می شود حاصل همراهی مردم است.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص بودجه مشارکتی ادامه داد: ما به دنبال نظرخواهی از همه مردم شهر برای اداره شهر بوده و هستیم. این موضوع برای ما مغنتم است و از آن استقبال می کنیم. مردم اگر نظر بدهند و بدانند که پروژه ها با نظر خود آنها انجام می شود اعتماد و مشارکت به طور قطع افزایش و آثار بهبود آن را بیشتر می‌بینیم، قبلا بحثی در دوره چهارم مدیریت شهری و شورای شهر بود، که بودجه را محله محور کنیم این یک عنوان کلی بود ولی راه کاری که اجرایی باشد ارائه نشد، اما چه کنیم که این بودجه محله محور شود؟ امسال اعتباری را به پیشنهاد شهرداری کنار گذاشتیم به عنوان اعتبار مشارکت" بودجه مشارکتی"، چیزی در حدود 10 میلیارد برای هر منطقه به طور متوسط. پنج درصد بودجه هر منطقه ای را برای سال اول برای پروژه های مشارکتی گذاشتیم. پروژه های مشارکتی پروژه‌هایی هستند که در شهرداری مرکزی و شورای شهر تعریف نمی‌شوند بلکه در محله و با حضور معتمدین محله، صاحب نظران، ساکنین منطقه تعریف می شود، شماره تلفن 137 و درگاه اینترنتی موجود وجود دارد تا مردم پروژه اقدام ضروری و اقدام مهمی که برای محله‌شان مهم است را به آن ارجاع دهند، مردم اگر در این زمینه مشارکت بالایی داشته باشند می‌توانیم این بودجه را تا پایان سال 1400 بیشتر هم کنیم.

معین اظهار کرد: ما احساس می‌کنیم که مردم باید به حقوق قانونی خود واقف باشند و در این زمینه تلاش خواهیم کرد، به همین دلیل در گام اول شفاف سازی را در دستور کار قرار دادیم برای مثال در ابتدا تمام مصوبات شورای اسلامی شهر را از ابتدا تاکنون در درگاه اینترنتی این شورا بارگزاری کردیم، یکی دیگر از فعالیت‌های مهم مکانیزه کردن محاسبات و پرداخت‌های شهروندان به شهرداری بود و این سیستم مدام به روز رسانی خواهد شد تا جایی که تقریبا دسترسی اشخاص به آن به کمترین حد برسد و در حق شهروندان اجحافی صورت نگیرد. وی خاطرنشان کرد: طی پنج ساله گذشته ما به طور مستمر پروانه ساختمانی، مسکونی، تجاری و فرهنگی صادر کرده ایم که هم از نظر میزان مساحت و هم زا نظر میزان زیر بنا دو برابر سال قبل خود بوده است، این موضوع نشان می‌دهد شهر علی رغم مسائل و مشکلات اقتصادی دارای رونق اقتصادی است، اعتماد متقابل است و انشالله رو به سازندگی و پیشرفت و ترقی می رود.